Titlebar

Bibliographische Daten exportieren
Literatur vom gleichen Autor
plus im Publikationsserver
plus bei Google Scholar

Lesezeichen anlegen
 

Preference for musical tuning systems : how cognitive anatomy interacts with cultural shaping

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Schlemmer, Kathrin ; Vitouch, Oliver:
Preference for musical tuning systems : how cognitive anatomy interacts with cultural shaping.
In: Stevens, Catherine (Hrsg.): ICMPC7 : 7th International Conference on Music Perception & Cognition ; conference proceedings. - Adelaide : Causal Productions, 2002. - S. 757-760
ISBN 1-8763-4639-6

Volltext

[img]
Vorschau
PDF - Sie benötigen einen PDF-Viewer, zum Beispiel den Adobe Acrobat Reader, GSview oder Xpdf
Veröffentlichungsstatus: Veröffentlichte Version

150Kb

Kurzfassung/Abstract

Previous studies testing the production and evaluation of musical scales revealed a preference for Pythagorean intonation among violinists whereas pianists preferred equal temperament, with non-musicians showing no clear preferences. This study investigates preferences for four musical tuning systems using chord sequences and excerpts from musical compositions performed in different instrumental timbres. Forty participants (string players, pianists, non-musicians) made forced-choice
preference judgments between pairs of tunings, as well as judgments of purity and sound brilliance. Results show that when using real music and instrumental sounds, the preferences for tuning systems vary not only between groups of participants but also between types of music and timbres. A general preference for a single tuning system therefore seems to be an over-simplified assumption.

Weitere Angaben

Publikationsform:Aufsatz in einem Buch
Schlagwörter:Musikalische Stimmungssysteme, Musikpräferenzen, Musiklernen
Institutionen der Universität:Philosophisch-Pädagogische Fakultät > Musikwissenschaft > Professur für Musikwissenschaft
Titel an der KU entstanden:Nein
Eingestellt am:21. Dez 2011 09:53
Letzte Änderung:03. Jan 2012 16:40
URL zu dieser Anzeige:http://edoc.ku-eichstaett.de/8033/