Titlebar
Publikationen geordnet nach:  

Forschungsprojekt
Synchrone und diachrone Studien zu deutschen Markennamen

Eine Ebene nach oben ...
Exportieren als [feed] RSS 2.0 [feed] RSS 1.0 [feed] Atom
Gruppieren nach: Publikationsform | Autor/Herausgeber | Jahr | Keine Gruppierung
Anzahl der Einträge: 18.

Artikel

Ronneberger-Sibold, Elke:
Les amalgames français et allemands : une explication structurale des différences.
In: Neologica : Revue internationale de néologie. Bd. 9 (2015). - S. 113-132.
ISSN 0007-9871 ; 1965-2542
(Peer-Review-Journal)

Ronneberger-Sibold, Elke:
Food and learning: a twentieth century overview of educational topics in German brand names for food.
In: Onoma : journal of the International Council of Onomastic Sciences. Bd. 43 (2008). - S. 221-250.
ISSN 0078-463X

Ronneberger-Sibold, Elke:
Lexical blends: Functionally tuning the transparency of complex words.
In: Folia linguistica. Bd. 40 (2006) Heft 1-2. - S. 155-181.
ISSN 0165-4004
(Peer-Review-Journal)

Ronneberger-Sibold, Elke:
On useful darkness: Loss and destruction of transparency by linguistic change, borrowing, and word creation.
In: Yearbook of morphology. Bd. 9.1999 (2001). - S. 97-120.
ISSN 0922-3495

Aufsatz in einem Buch

Ronneberger-Sibold, Elke:
Word formation and brand names.
In: Müller, Peter O. ; Ohnheiser, Ingeborg ; Olsen, Susan ; Rainer, Franz (Hrsg.): Word Formation : an international Handbook of the Languages of Europe. Volume 3. - Berlin ; New York : de Gruyter, 2015. - S. 2192-2210. - (Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft ; 40,3)
ISBN 978-3-11-037566-4 ; 978-3-11-037573-2 ; 978-3-11-042361-7 ; 978-3-11-037574-9
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
Tuning morphosemantic transparency by shortening : a cross-linguistic perspective.
In: Rainer, Franz ; Dressler, Wolfgang U. ; Gardani, Francesco ; Luschützky, Hans Christian (Hrsg.): Morphology and Meaning : selected papers from the 15th International Morphology Meeting, Vienna, February 2012. - Amsterdam : Benjamins, 2014. - S. 275-287. - (Amsterdam studies in the theory and history of linguistic science : Series IV, Current Issues in Linguistic Theory ; 327)
ISBN 978-90-272-4846-6 ; 978-90-272-7093-1
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
(Distorting) mirror or picture-puzzle: the relation between brand names and social values in the first half of the twentieth century.
In: Brylla, Eva ; Wahlberg, Mats (Hrsg.): Proceedings of the 21st International Congress of Onomastic Sciences : Uppsala 19 - 24 August 2002. - Uppsala : Institutet för språk och folkminnen, 2007. - S. 324-337

Ronneberger-Sibold, Elke:
ПEMP BEЛIИKИЙ - FRIEDRICH: zeitversetzte Parallelen zwischen russischen und deutschen Namen für Lebensmittel.
In: Doleschal, Ursula ; Hofmann, Edgar ; Reuther, Tilmann (Hrsg.): Sprache und Diskurs in Wirtschaft und Gesellschaft : interkulturelle Perspektiven. - Frankfurt am Main u.a. : Lang, 2007. - S. 255-267
ISBN 3-631-56032-X ; 978-3-631-56032-7

Ronneberger-Sibold, Elke:
Sprachlich hybride Markennamen im Deutschen : ein geschichtlicher Überblick.
In: Kremer, Ludger ; Ronneberger-Sibold, Elke (Hrsg.): Names in commerce and industry : past and present. - Berlin : Logos-Verlag, 2007. - S. 187-211
ISBN 3-8325-1788-X ; 978-3-8325-1788-5

Ronneberger-Sibold, Elke:
Wunschidentitäten im Wandel: deutsche Markennamen aus sieben Jahrzehnten.
In: Ronneberger-Sibold, Elke ; Kazzazi, Kerstin (Hrsg.): Identität und Differenz : ein interdisziplinäres Kolloquium zu Ehren von Wolfgang Huber. - Tübingen : Narr, 2007. - S. 135-158
ISBN 978-3-8233-6319-4 ; 3-8233-6319-0

Ronneberger-Sibold, Elke:
Apollo, Boccaccio und Lady Godiva: Europäische Fremdsprachen in deutschen Markennamen in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts.
In: Glaser, Brigitte ; Schnackertz, Hermann J. (Hrsg.): Europa interdisziplinär : Probleme und Perspektiven heutiger Europastudien. - Würzburg : Königshausen & Neumann, 2005. - S. 93-117. - (Eichstätter Europastudien ; 1)
ISBN 978-3-8260-3007-9
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
Zur Definition und Typologie von Wortkreuzungen : ein Vorschlag auf der Grundlage ihrer relativen Transparenz.
In: Fenk-Oczlon, Gertraud ; Winkler, Christian (Hrsg.): Sprache und Natürlichkeit : Gedenkband für Willi Mayerthaler. - Tübingen : Narr, 2005. - S. 205-224. - (Tübinger Beiträge zur Linguistik ; 483)
ISBN 3-8233-6119-8
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
Warennamen.
In: Brendler, Andrea ; Brendler, Silvio (Hrsg.): Namenarten und ihre Erforschung : ein Lehrbuch für das Studium der Onomastik ; Festschrift für Karlheinz Hengst zum 70. Geburtstag. - Hamburg : Baar, 2004. - S. 557-603. - (Lehr- und Handbücher zur Onomastik ; 1)
ISBN 3-935536-70-4
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
Borrowing as a tool for grammatical optimization in the history of German brand names.
In: Blake, Barry J. ; Burridge, Kate (Hrsg.): Historical Linguistics 2001 : selected Papers from the 15th International Conference on Historical Linguistics, Melbourne, 13 - 17 August 2001. - Amsterdam ; Philadelphia : Benjamins, 2003. - S. 363-376. - (Amsterdam studies in the theory and history of linguistic science : Series IV, Current Issues in Linguistic Theory ; 237)
ISBN 1-588-11372-8 ; 90-272-4749-8
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
On the phonostylistic function of prototypical nonnative sound shapes in contemporary German: Evidence from the history of brand names.
In: Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna ; Weckwerth, Jarosław (Hrsg.): Future Challenges for Natural Linguistics. - München : LINCOM Europa, 2002. - S. 211-231. - (LINCOM studies in theoretical linguistics ; 30)
ISBN 3-89586-308-4
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
Creative competence at work: the creation of partial motivation in German trade names.
In: Doleschal, Ursula ; Thornton, Anna M. (Hrsg.): Extragrammatical and marginal morphology. - München : LINCOM Europa, 2000. - S. 87-105. - (LINCOM studies in theoretical linguistics ; 12)
ISBN 3-89586-590-7
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Ronneberger-Sibold, Elke:
La création de connotations à valeur affective dans les noms de marques.
In: Corbin, Danielle (Hrsg.): La morphologie des dérivés évaluatifs : Forum de morphologie (2e rencontre) ; Actes du colloque de Toulouse (29-30 avril 1999). - Villeneuve d'Ascq : Université Charles de Gaulle - Lille III, 1999. - S. 219-227. - (Silexicales ; 2)
(Begutachteter Beitrag / peer-reviewed paper)

Veranstaltungsbeitrag (unveröffentlicht)

Ronneberger-Sibold, Elke ; Wahl, Sabine:
Rufnamen in Markennamen (1894-2008).
2015
Veranstaltung: Rufnamen als soziale Marker: Namenvergabe und Namenverwendung, 14.-15. September 2015, Mainz.
(Veranstaltungsbeitrag: Kongress/Konferenz/Symposium/Tagung, Vortrag)

Diese Liste wurde am 25.11.2017 12:00 generiert.
[Zum Seitenanfang]